עיכוב התפתחותי רב תחומי
|
הכתבה נכתבה ע"י: ד"ר גילי גולדבלט מומחה ברפואת ילדים.
כל ילד מתפתח בקצב שלו, כך אומרים לנו תמיד – אך מתברר שישנן מעין אבני דרך אשר מתגבשות לכדי רצף התפתחות מסודר, הנחשבות למוסכמה אוניברסלית בקרב הרופאים: אלו רגעים בשלבי התפתחותו של התינוק שאמורים לקרות עד גיל מסוים. לדוגמה, מצופה שילד בן גיל חצי שנה יחל לזחול, וילד בן שנתיים פחות או יותר ידע להרכיב משפט מסוים בן שתי מילים.
כאשר הילד מתעכב בהגעה לאבני הדרך הללו, ייתכן שהוא סובל מעיכוב התפתחותי. לעיתים העיכוב הוא במישור אחד מארבעת המישורים המוגדרים על ידי הרפואה, אך כאשר הילד מתמודד עם עיכוב התפתחותי בשניים או יותר מהתחומים, מדובר בעיכוב התפתחותי רב תחומי.
כאמור, שלוש השנים הראשונות, הן הכי משמעותית מבחינה התפתחותית. בגילאים אלו התינוקות רוכשים מיומנויות חדשות בכל תחומי התפתחות התינוק.
ארגון הבריאות העולמי פיתח טבלה שמראה מה תינוקות מגיל אפס ועד גיל שלוש "אמורים" לעשות תחת תנאים אופטימליים - אותו רצף התפתחותי מוסכם. כמובן שלא כל תינוק קרא את הטבלה ולכל אחד יש קצב התפתחות משלו, אך איחורים משמעותיים בהשגת אבני דרך דורשים השגחה, בירור או התערבות (תלוי בחומרתן).
עיכוב התפתחותי - הסוגים השונים
כאשר תינוק אינו משיג אבני דרך מסוימים, המצב עלול להשפיע עליו בכל מיני אספקטים:
- מוטורית
- ורבלית (שפתית)
- קוגניטיבית
- רגשית, חברתית והתנהגותית
השפעות אלו הן בעלות השפעה למשך כל חייו של ילדך, לכן במידה והבעיה אובחנה, רצוי מאד לטפל בה בהקדם האפשרי. עיכובים התפתחותיים עלולים לקרות אצל כל ילד כמעט בכל תחום כולל: גדילה, דיבור, התפתחות מוטורית וקוגניטיבית ועוד...
בקבוצות מסוימות כגון: ילדים מאומצים, ילדים הסובלים מדלקות אוזניים חוזרות או כאלו עם מחלות כרוניות למיניהן ישנה שכיחות גבוהה יותר של עיכובים התפתחותיים. העיכוב ניתן לאבחון על ידי ההורים, אחיות טיפת חלב, רופא הילדים או רופא התפתחותי.
עיכוב התפתחותי קוגניטיבי
עיכוב מסג זה נוגע בעיקר לתפיסה, ליכולות הלמידה ולמנת המשכל של הילד. עיכוב התפתחותי במישור הקוגניטיבי מתייחס בעיקר לעיכוב או קושי בהבנה, בחשיבה, בריכוז בלימודים וכדומה, ולעיכוב בהתפתחות האינטלקטואלית שלו: יכולתו לרכוש ידע חדש, לספוג מידע, להסיק ממנו מסקנות, לבצע חשיבה מעמיקה (בגיל מבוגר) ועוד.
ההשלכות של עיכוב התפתחותי זה הן קשיים בתקשורת עם הסביבה, קשיים ביצירת סביבה משחקית משותפת, לקויות למידה ועוד. עיכוב התפתחותי קוגניטיבי עשוי להיגרם, בין היתר, מפגיעת ראש או מנזק אחר למוח, ובמקרים מסוימים אף עשוי להיות בעל סממנים אופייניים לאוטיזם. לכן נדרשת אבחנה מדויקת במצבים כאלו, שכן למרות הדמיון ישנו שוני בין עיכוב התפתחותי קוגניטיבי לאוטיזם, וגישת הטיפול לכל אחד מהם שונה.
עיכוב התפתחותי מוטורי
אחד הדברים הראשונים שלומד תינוק בחייו הוא הפעלת שריריו ואיברי גופו. מה שעבורנו נחשב עניין מובן מאליו – להניע את היד למקום הרצוי, לקום, לקפוץ ועוד – כל אלו הן מיומנויות שהפעוט רוכש עם השנים. עיכוב התפתחותי מוטורי מצביע על קושי ברכישת המיומנויות האלה, ובעיקר בקושי לתאם בין קבוצות שרירים, כדוגמת השרירים שבכפות הידיים המאפשרים תנועה חופשית ורצויה של האצבעות ושל כף היד עצמה. סימנים לעיכוב התפתחותי מוטורי יכולים להיות קושי בזחילה ואף בהתגלגלות מצד לצד, קושי בהחזקה יציבה ורצויה של חפצים קטנים (מה שנקרא גם מוטוריקה עדינה), ואף הליכה או יציבה מגושמת ולא טבעית.
זחילה בדרך כלל נרכשת סביב גיל שמונה חודשים וההורים צריכים להתכונן לכך על ידי הכנת הבית ומיגון מפני סכנות שונות שעלולות לקרות עקב עצמאות מוגברת של התינוק שרוצה לגלות את העולם סביבו, לדחוף ידיים לכל מקום אפשרי, למשוך דברים שלא הצליח להגיע אליהם ולהגיע לחפצים שעלולים למצוא את עצמם בפיו. יש תינוקות שלא זוחלים אף פעם וזה לא בהכרח מעיד על בעיה כלשהי. במידה והתינוק מתפתח היטב, מושך את עצמו לעמידה, הולך בעזרת חפצים (משייט) יושב יציב ועוד- לא אמורה להיות השפעה שלילית על ההתפתחות עקב חוסר או איחור בזחילה.
עיכוב התפתחותי בדיבור
תינוקות לומדים לדבר על ידי חיקוי. על כן שמיעה תקינה הינה הכרחית לדיבור תקין. אנו מצפים שתינוק יתחיל להגיד את מילותיו הראשונות סביב גיל שנה, אך ההבנה שלהם נרכשת מספר חודשים לפני כן. תינוק שאינו מדבר, בעיקר אלו שסובלים מדלקות אוזניים חוזרות (אחת המחלות השכיחות ביותר והסיבה הנפוצה ביותר לטיפול אנטיביוטי עד גיל שנה) יעברו בדיקת שמיעה על מנת לוודא שאין ירידה משמעותית שיכולה להסביר עיכוב בדיבור. סיבות נוספות לעיכוב בדיבור כוללות: לקויות למידה שונות, הזנחה, נכות אינטלקטואלית, פגות, הפרעת עיכוב שמיעתי, בעיות נוירולוגיות, אוטיזם, חיך או שפה שסועה ועוד.
* אין הסכמה ברורה למה נחשב עיכוב התפתחותי אך לצרכי מחקר מוסכם שירידה בסטיית תקן אחת פחות מהממוצע נחשבת לעיכוב.
לפי ארגון הבריאות העולמי לדוגמאות שציינו, הטווח התקין לזחילה נע בין גיל חמישה חודשים עד גיל 13 חודש, כאשר 4.3% מהמשתתפים במחקר לא זחלו כלל. שוב, כאשר התינוק תקין מבחינות אחרות- יושב יציב ללא תמיכה, נעמד בעזרת חפצים או משייט, קרוב לוודאי שאין בעיכוב בזחילה או סיבה לדאגה.
אפשר בקלות להבין עד כמה הקושי בדיבור נכון ותקין עשוי להשפיע על תחושותיו, על ביטחונו ועל מעמדו החברתי של הילד בגיל מאוחר יותר. גמגום, קשיים בהגייה, קשיים בהבנת מילים ומשמעותן – כל אלו מקשים בראש ובראשונה על הילד, מגבילים אותו ויכולים להוביל להיווצרות תסכול רב. לצד זה, ילדים רבים המתמודדים עם קשיי דיבור או עם ליקויים פיזיים המקשים על הדיבור, סובלים לצערנו מנידוי ומיחס מפלה מילדים אחרים.
בהיותן כלי מרכזי לתקשורת בין אנשים, יכולות הדיבור והבנת השפה הן קריטיות בכל גיל, ועיכוב התפתחותי בדיבור עשוי, על כן, להשפיע על הילד במישורים רבים בחייו, בעיקר כאשר יגדל. לכן מייחסים הרופאים חשיבות רבה לטיפול במישור זה בגיל מוקדם ככל האפשר.
סימני האזהרה
כיצד אפשר לדעת אם התינוק מתמודד עם עיכוב התפתחותי כלשהו? כאמור, רצף התפתחות מציב אבני דרך מסוימות, וממנו אפשר להסיר אילו מקרים צריכים לשמש סימני אזהרה המהווים חשש להיווצרותו של עיכוב התפתחותי בילד:
בגיל חודשיים
חוסר יכולת להחזיק את הראש באופן עצמאי
חוסר שליטה בתנועות הראש
גוף נוקשה מאוד או רפוי מאוד
הקשתת הגב והצוואר בעת החזקה על הידיים
הקשחת שרירי הרגליים או הצלבתן בעת החזקתו מהבטן
בגיל חצי שנה
אינו מנסה להחזיק צעצועים בידיו; אינו מנסה להכניסם לפה
אינו דוחף ברגליו את הרצפה במנח עמידה
משתמש רק ביד אחת, בעוד השנייה נייחת ומאוגרפת
בגיל תשעה חודשים
לא מצליח לעמוד על רגליו לכמה שניות ברציפות
אינו מצליח לייצב עצמו בזמן ישיבה
בגיל שנה
זוחל תוך גרירת צד אחד של הגוף או אינו זוחל כלל
לא מצליח לעמוד ללא תמיכה
בגיל שנתיים
עדיין אינו הולך, או הולך – אך לא מצליח לייצב את הליכתו
בגיל שלוש
לא יכול לעלות או לרדת לבד במדרגות
נופל לעיתים קרובות
מתקשה במוטוריקה עדינה
מרייר
יש לציין כי לפחות בשלבי חייו הראשונים עניינים התפתחותיים אלו ייבדקו גם בטיפת חלב או על ידי רופא הילדים.
טיפול בעיכוב התפתחותי רב תחומי
במידה וישנו עיכוב התפתחותי חמור בילדים במגמות שונות, בהחלט כדאי לפנות לבירור אצל רופא הילדים, רופא התפתחותי או פיזיותרפיסטית על מנת לאבחן ולהתאים טיפול במידה ויש צורך. פנייה לרופא מוצדקת כאשר יש חשש כלשהו. גם אם בסוף הבדיקה, הרגעת ההורה והסבר שאין ממה לחשוש הוא הפתרון היחיד. הרופא מצויד במספר דרכי אבחון לעיכובים תלוי בסוג העיכוב. לרוב, בדיקה גופנית ושימוש בטבלאות מותאמות גיל מספקות אך לפעמים הבירור מצריך בדיקות עזר כגון בדיקת שמיעה, בדיקת ראייה, ייעוץ נוירולוג, ייעוץ רופא אא"ג ועוד.
כאמור, מומלץ לנסות למנוע את העיכוב. למשל, למניעת עיכוב התפתחותי בדיבור -
כאמור, מומלץ להשתמש בתוסף ברזל המסייע להתפתחות תקינה של המח. חשוב לזכור שחלב אם אינו מכיל מספיק ברזל לתינוק, ולכן יש לתת את התוסף במינון של 7.5מ"ג ליום מגיל 4 חודשים ו - 15מ"ג ליום מגיל חצי שנה ועד גיל שנה וחצי.
כתבות נוספות בנושא
הוא אמנם נראה קטנטן, חסר ישע ובעל צרכים בסיסיים בלבד, אבל למעשה יש לתינוק מנגנון חברתי מורכב וצרכים רגשיים ברורים כבר מרגע לידתו. מה כוללת ההתפתחות ...
אחת הדרכים המהנות והיעילות ביותר ללמידה בכל גיל היא באמצעות משחק, בעיקר עבור ילדים ותינוקות. דרך משחקים אפשר ללמד את הקטנטנים לחזק את חגורת הכתפיים, ...
"תינוקות רואים הפוך", "תינוקות נולדים עיוורי צבעים", "תינוקות רואים רק אפור", אלו הם רק חלק קטן מהמיתוסים הנפוצים סביב ...